29-09-04

DHL-kwestie

"De zwartepiet nu plots naar DHL toespelen is al te doorzichtig. Laten we aannemen dat het DHL-dossier landt in de buurt van het compromis zoals het zich de jongste uren aftekent. Waar was dan al die kouwe drukte voor nodig? Het plafond voor nachtvluchten blijft net als voorheen op maximaal 25.000 per jaar. We foefelen gewoon wat met de telling. De stille of in ieder geval minst lawaaierige laten we simpelweg buiten beschouwing." Dit stelt Bart Sturtewagen van De Standaard. De politici en de partijen in hun geheel, hebben de laatste dagen de neiging om inderdaad de zwarte piet in de richting van DHL te schuiven. Is de DHL de echte en enige schuldige? Natuurlijk niet. Maar heeft DHL dan niets van schuld? Ook niet. De gulden middenweg dus. We moeten sowieso rekening houden met de toenemende macht van multinationals zoals DHL. Hun macht weegt soms zwaarder dan politieke partijen en/of verenigingen. In deze kwestie staat DHL als bedrijf zeer sterk. Zij stellen de eisen en die zullen moeten worden ingewilligd. De politieke partijen zijn de slaven van zulke bedrijven maar zijn bovendien de slaven van hun kiezers. De partijen willen ook de gulden middenweg daarin zoeken, willen iedereen aan hun kant, maar dit is niet mogelijk. Kiezen wordt onvermijdelijk verliezen. Is dit de 'stille overname' zoals Noreena Hertz het beschrijft? Is deze kwestie van hoe globalisering ook betekent hoe de economie zich inmengt met de politiek? Het lijkt een omgekeerde wereld? Maar niet vanuit het omgekeerd perspectief.

20:46 Gepost door Jeroen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.